
Sir — Scientific endeavour is based on
formation and testing of hypotheses. Very
few hypotheses persist unmodified after
they are first proposed; most are tested,
modified and re-tested, and often refuted.
Many journals include a forum for
scientists to make technical comments on
recent publications and for the original
authors to respond, so that readers can
evaluate the merit of reported scientific
findings.

The cornerstones of a rigorous
publication process are the subject editor,
who is familiar with the research area of a
submitted manuscript, and the
independent outside reviewers whose
recommendations are solicited by the
subject editor. This thorough evaluation
ensures, to some extent, the journal’s
impartiality in publication decisions. 

Despite this rigorous process, however,
Nature recently published a technical
exchange1–3 accompanied by an editorial
note stating: “Nature has concluded that the
evidence available is not sufficient to justify
the publication of the original paper”.

In our view this statement reflects
poorly on Nature’s editorial policy and
review process, and sets a dangerous
precedent. Why has Nature refrained from
releasing similar editorial retractions of
earlier publications later found to be
incorrect or open to alternative interpre-
tations? What sets this particular
publication apart? If the interpretation of
the results proposed by the authors of the
original paper4 was judged by Nature to be
sufficiently erroneous to warrant this
editorial statement, why did Nature
publish the report in the first place? 

By taking sides in such an unambiguous
manner, Nature risks losing its impartial
and professional status. This is particularly
troubling when articles are related to
economic or political interests. Nature asks
its contributors to provide information
regarding conflicts of interest, but does
Nature hold itself to the same standards?
Andrew V. Suarez
Department of Environmental Science, Policy and
Management, Division of Insect Biology, University
of California, 201 Wellman Hall, Berkeley,
California 94720-3112, USA
Other signatories to this letter:

Mike Benard, Neil D. Tsutsui Department of Evolution and Ecology,

Center for Population Biology, University of California, Davis, USA 

Todd A. Blackledge Department of Entomology, Cornell University,

Ithaca, USA

Kirsten Copren, Eli M. Sarnat, Alex L. Wild Department of

Entomology, University of California, Davis, USA

Wayne M. Getz, Philip T. Starks, Kipling Will, Per J. Palsbøll

Department of Environmental Science, Policy and Management,

University of California, Berkeley, USA

Mark E. Hauber Department of Neurobiology and Behavior, Cornell

University, USA

Craig Moritz Department of Integrative Biology, University of

California, Berkeley, USA

Adam D. Richman Department of Plant Science and Plant

Pathology, Montana State University, USA

Sir — The controversy surrounding Quist
and Chapela’s findings of transgenic
introgression in Mexican maize1–4 is taking
place within webs of political and financial
influence that compromise the objectivity
of their critics. 

The eight authors of the two published
criticisms1,2 of Quist and Chapela’s paper4

have had all or part of their research
funded by the Torrey Mesa Research
Institute (TMRI), an offspring of the
agricultural biotechnology company
Novartis (now Syngenta). 

The affiliation of seven of those authors
with TMRI is a result of that company’s
$25-million ‘strategic alliance’ with the
University of California (UC), Berkeley’s
College of Natural Resources. Wilhelm
Gruissem, formerly of UC, Berkeley and
architect of the strategic alliance, whose
laboratory is in partnership with TMRI, is
the supervisor of the eighth author,
Johannes Fütterer. None of the eight
authors declares this funding as a
competing financial interest in their
published contributions.

Such a funding arrangement might be
less noteworthy had Chapela and Quist not
been leading critics of the strategic alliance
and its implications for scientific freedom
and balance. Their vocal opposition to the
alliance jeopardized a large flow of financial
support for the authors of the criticisms.

Compromised positions extend beyond
those of these critics. Nature Publishing
Group actively integrates its interests with
those of companies invested in agricultural
and other biotechnology, such as Novartis,
AstraZeneca and other ‘sponsorship
clients’, soliciting them to “promote their
corporate image by aligning their brand
with the highly respected Nature brand”
(see http://npg.nature.com). These
partnerships seem to us to challenge
Nature’s ability to provide a neutral forum
for scientific debates on agricultural
biotechnology. 

Nature’s editorial note disavowing
Quist and Chapela’s work in the same issue
as the technical exchanges1–3 was
unorthodox and unnecessary. The usual
scientific process of contestation should
have been permitted to proceed, using

Quist and Chapela’s claims and data alone
to repeat, verify or refute their findings.
Because of its potential effect on regulatory
policy, publication of the technical
exchanges and Nature’s editorial note
immediately before the UNEP Convention
on Biological Diversity meeting and
discussions of the Cartagena Protocol on
Biosafety (where Nature’s editorial note
was mentioned) further undermines the
journal’s stance as uncompromised by
commercial interests.

In such an environment, it is difficult to
imagine fair consideration being given to
work that challenges commercially vested
interests and the assumptions of
reductionist molecular biology. Quist and
Chapela’s paper obviously represents such
a challenge. That fact — not the quality of
their work — together with the politics of
university–industry relations, remains
central to their paper’s troubled reception. 

The agricultural biotechnology
industry undermines its own credibility by
not aggressively evaluating the health and
environmental implications of its
products. The public will remain sceptical
until it does so. 

We call on scientists, Nature and other
scientific journals to re-examine their
commitment to agricultural biotech-
nology as well as their own conflicts of
interest, and to actively encourage a
balanced, critical evaluation of the
ecological and health effects of the flow of
transgenes into the environment.

For further analysis, see www.cnr.
berkeley.edu/~kenw/maize/
compromised.htm. 
Kenneth Worthy*, Richard C. Strohman†,
Paul R. Billings‡
*Department of Environmental Science, Policy and
Management, University of California, Berkeley,
135 Giannini Hall, Berkeley, California 94720-
3312, USA
kworthy@nature.berkeley.edu
†Department of Cell and Molecular Biology,
University of California, Berkeley, 229 Stanley Hall,
Berkeley, California 94720-3206, USA
‡GeneSage, Inc., 589 Howard Street, San Francisco,
California 94105, USA
Statement of competing financial interests: the authors are

recipients of educational grants from and/or employees of the

University of California, Berkeley, which could lose financially

from publication of this Correspondence as a result of its strategic

alliance with TMRI/Syngenta.

Metz and Fütterer reply — The accusations
of Worthy et al. about our Brief
Communication1 do not relate to the
scientific data of Quist and Chapela4. Our

correspondence

NATURE | VOL 417 | 27 JUNE 2002 | www.nature.com/nature 897

Conflicts around a study of Mexican crops
Nature published a paper last year claiming that transgenic DNA had become genetically
incorporated into traditional maize in Mexico. A debate ensued …

© 2002        Nature  Publishing Group



concern was exclusively over the quality of
the scientific data and conclusions, which
would have been the same whatever the
motivation of the criticism.

Bad science can only undermine our
understanding of nature, and the making
of constructive public policy. The
statement that “commercially vested
interests” (that is, ties to Syngenta/
Novartis) are “central to” criticisms of the
data in ref. 4 is as useless in addressing the
scientific issues as would be an accusation
that these data were tainted by a grudge
between Chapela and his former employer
(the same company). Although our
connections to industry are irrelevant to
the scientific issues, and hence do not
warrant disclosure, we feel compelled to
dispel the mischaracterization of Worthy 
et al.. One of us (M. M.) had TMRI
funding for only one-sixth of his study at
UC Berkeley, and the other’s (J. F.) alleged
link to TMRI relies entirely on someone
else’s former Berkeley association. Both of
us currently have research funding
exclusively from the public sector.

We are not unlike many scientists in that
we have shared research and funding with
industry at some point. In stating that we
have “compromised positions”, Worthy et
al. wrongly imply that private-sector
funding strips us of integrity and legitimacy
in the arena of scientific discourse. Far from
promoting “scientific freedom and balance”,

this presumption tars any scientist who can
be suggested to have worked with the
private sector. The only threat to academic
freedom that seems to have materialized
from the Berkeley/TMRI collaboration is
this attitude towards scientists who might
have industry links.
Matthew Metz*
Johannes Fütterer†
*Department of Microbiology, University of
Washington, Seattle, Washington 98195, USA
†Institute of Plant Sciences, ETH, CH-8092 Zürich,
Switzerland

Kaplinsky replies — I, on behalf of the
authors of our Brief Communication2,
state unequivocally that funding from
TMRI has absolutely nothing to do with
our criticisms. Worthy and co-authors are
incorrect. Two of my co-authors of ref. 2
(Hake and Hay) do not receive any
industry funding. Funding information
for the Freeling lab (Braun, Freeling, Lisch
and N. K.) is transparent and public (see
http://plantbio.berkeley.edu/~freeling/lab
web/fund.html); less than a quarter of it is
from industry.

As Worthy et al. state, Chapela and
Quist are “leading critics” of the TMRI
agreement. Chapela is a board member of
PANNA (http://www.panna.org/panna/
about/board.html#ihc), an advocacy 
group opposing genetically modified
organisms (GMOs). It is a double standard

to accuse us, but not Quist and Chapela, of
a conflict of interest.

Our letter was a critique of poorly
conducted and interpreted science and 
was not pro- or anti-GMO or industry. We
simply corrected what we think is bad
science. Even if we were in the pockets of
industry, Quist and Chapela’s published
results4 would still be artefactual.
Nick Kaplinsky
Department of Plant and Microbial Biology,
University of California , Berkeley, California
94720, USA
1. Metz, M. & Fütterer, J. Nature 416, 600–601 (2002).

2. Kaplinsky, N. et al. Nature 416, 601 (2002).

3. Quist, D. & Chapela, I. H. Nature 416, 602 (2002).

4. Quist, D. & Chapela, I. H. Nature 414, 541–543 (2001). 

Nature comments:
It is highly unusual for Nature to publish
a paper whose principal conclusion is
shown to be not necessarily false but
unsustainable on the basis of the
reported evidence. The paper was not
formally retracted by its authors or by
Nature. In the circumstances, Nature
considered it appropriate for the record
to make clear to readers its revised view
of its original decision to publish. 

The independence of our editorial
decision-making from partisan anti- or
pro-technology agendas and from
commercial interests is paramount in our
role as a journal. Editor, Nature

correspondence

898 NATURE | VOL 417 | 27 JUNE 2002 | www.nature.com/nature

Impact-factor rewards
affect Spanish research
Sir — In Spain, as in Finland1, publication
of research reports in journals with a high
impact factor has since 1989 officially been
part of the national system for evaluating
researchers’ productivity. But unlike the
Finnish system, the Spanish system
rewards individuals rather than
departments or institutions.

As stated in the Spanish parliamentary
record2,3, a bonus is awarded only for
“those articles of scientific worth in
journals of recognized prestige in the field.
As a quality indicator, the relevance of the
medium of dissemination in which each
article was published shall be considered.
In those disciplines for which international
systems of quality of publications exist,
reliance on these systems shall be
obligatory.”

What exactly are these “systems of
quality of publication”? In mathematics
and physics, chemistry, cell and molecular
biology, medicine, natural science,
engineering and architecture, economics
and social science, the law specifies that
“preference shall be given to those contri-
butions consisting of articles in journals of

recognized prestige, which shall be
accepted to mean those that occupy
relevant positions in the lists for science
fields in the Subject Category Listings of the
Journal Citation Reports of the Science
Citation Index (Institute for Scientific
Information [ISI], Philadelphia, PA, USA)”
(ref. 4). For the first four fields, the
National Commission for the Evaluation of
Research Activity (CNEAI) recommends
that articles should be published in
journals that occupy a relevant position in
the pertinent ranking, which is understood
to mean the upper third of the listing
ranked by impact factor. There may,
however, be some flexibility under special
circumstances at the discretion of the
experts. The aim of this reward system is to
improve the quality of Spanish science and
its visibility in journals.

The consequences of this law have been
first, a change in Spanish scientists’
publication habits; second, an increase in
the number of Spanish source items in the
ISI databases5,6; and third, a levelling off of
source items in Spanish bibliographic
databases7. Spanish scientific productivity
has doubled: more than twice as many
papers were published between 1991
(immediately after the system of
publication bonuses was passed into law)

and 1998 compared with the period
1982–1990. The acceleration in national
publication output cannot be attributed to
increased financial support (research
budgets had begun to shrink in real terms
by 1991), international collaboration or
mobility of researchers, nor can it be
attributed to an overall increase in
scientific activity8.

We thank K. Shashok for translating
this Correspondence into English. 
Evaristo Jiménez-Contreras*, Emilio
Delgado López-Cózar*, Rafael Ruiz-Pérez*,
Víctor M. Fernández† 
*Department of Library and Information Science,
School of Library and Information Science,
University of Granada, 18071 Granada, Spain
†Former director, National Commission for the
Evaluation of Research Activity (CNEAI),
Department of Biocatalysis, Institute of Catalysis,
CSIC, 28049 Madrid, Spain
1. Adam, D. Nature 415, 726–729 (2002).

2. Boletín Oficial del Estado 28563 (9 September 1989).

3. Boletín Oficial del Estado 3566 (6 February 1990); Boletín

Oficial del Estado 37030 (3 December 1994).

4. Boletín Oficial del Estado 35028 (20 November 1996). 

5. Garfield, E. www.garfield.library.upenn.edu/papers/

mapsciworld.html.

6. Gómez, I., Bordons, M., Camí, J. Science 276, 883–884 (1997).

7. Fernández, M. T., Bordons, M., Sancho, R., Gómez, I. Arbor

639, 327–345 (1999).

8. Jiménez-Contreras, E., Moya, F., Delgado López-Cózar, E.

Research Policy 2002 (in the press).

© 2002        Nature  Publishing Group


